Pluralita identity v díle Zdeňka Lhotského

Citace z doprovodného textu k výstavě Zdeňka Lhotského v BBLA – Bohemian Benevolent and Literary Association, New York od 29.3. do 22. 4. 2017

Charakteristikou současnosti je úzká oborová specializace, kterou vidíme všude kolem sebe včetně umění, a také v obchodní strategii galerií. Ovšem umělecká kreativita se chová naprosto opačně – je to universální schopnost. Pokud je člověk skutečným umělcem, pak dokáže, a dokonce dává přednost práci v různých materiálech, tj. v různých výtvarných oborech. To je případ světově proslulého českého skláře Zdeňka Lhotského (1956). Jeho zájmy jsou pluralitní, a zasahují široké pole designu, volné tvorby (ve skle to jsou mísy, stély, vitraile, reliéfy, obrovské nádoby, menší objekty s grafickými motivy), pak práce do architektury, tvoří i v dalších materiálech jako je kov, papír, textil aj. (sochy, grafiky a kresby).

Lhotský je svérázným tvůrcem, který vyhledává výzvy, nezajímají jej mainstreamová umělecká hnutí a módy, jde vlastní cestou. Provokuje svým zájmem o ornament a dekor, třebaže obojí, vzato z hlediska výskytu, je dnes v českém skle opomíjeno.

(zdroj Dr. Sylva Petrová, kurátor, Emeritní Profesor, University of Sunderland, Velká Británie)